Freddy Quackelbeen is een hobby-houtbewerker uit Roeselare. De balk die Freddy had meegenomen, zag er aan de buitenkant nogal triestig uit en bleef een tijdje onder de werkbank liggen. Toen hij die buitenkant eraf haalde, ontdekte hij eronder echter een donker gekleurd en onverwacht gaaf stuk eikenhout.
Met het water van de Mandel in het achterhoofd kon Freddy zijn eerste kunstwerk aanvatten. Het is een set van vier gedraaide stukken geworden die de cyclus van het leven voorstelt: achtereenvolgens werd het een papfles (de geboorte), een waterflacon (de jeugd), een jeneverkruikje (het volwassendom) en een vaatje voor wijwater (de dood). Het geheel wordt gepresenteerd op een platanen houten dienblad met daarop een gesculpteerde slang die in haar eigen staart bijt (Ouroboros), een eeuwenoud symbool voor de cyclische aard van de natuur.
Freddy’s tweede kunstwerk is gemaakt van het resthout dat hij overhield van zijn eerste kunstwerk. Naar analogie met een gebruik uit Zuid-Oost Azië om drijfhout te hergebruiken, heeft hij een vis(sen)graat gemaakt, steunend op een oude gesmede nagel van een middeleeuws Brugs gebinte. Een verwijzing naar de vissen uit de Mandel is niet ver...
Een laatste werkje maakte Freddy met de restjes van de restjes ter ere van Balken Revisited. Een glad geschaafde houten sokkel ondersteunt een ruw abstract stuk met een vierkante, roestige antieke nagel en het ingegraveerde opschrift ‘Balken Revisited’. Het siert nu ons kantoor in de Ooststraat.