Digihelper Griet uit Moorslede

Griet zet zich samen met andere digihelpers in om iedereen wegwijs te maken in de digitale wereld. Wil je meer weten over haar vrijwilligerswerk en hoe zij anderen helpt met digitale vragen? Lees verder!

Dit artikel werd opgesteld door de gemeente Moorslede en gepubliceerd in hun infomagazine

De digitale trein dendert onverminderd voort. Wie er al op zit, probeert zich vast te klampen en mee te blijven. Gelukkig zijn er ook stationschefs die mensen helpen opstappen en hen wegwijs maken in het digitale aanbod van vandaag. We spraken er eentje van met één van de digihelpers in Moorslede, Griet Hoflack. 

Griet, jij werd een tijd geleden digihelper? 

Klopt. Ik zag een oproep van het Lokaal Dienstencentrum De Patria. Zij zochten mensen die anderen wilden helpen bij hun vragen over smartphone, pc, apps... Gezien ik mijn schoonmoeder en mijn vader al af en toe verder hielp bij hun vragen over hun smartphone of tablet, leek het mij wel leuk om dat ook voor andere mensen te doen. 

Maar ook in de bib ben je vrijwillig digihelper? 

Ja. In het LDC De Patria kunnen mensen iedere eerste maandag van de maand tussen 14 en 16.30 uur langskomen na afspraak. In de bib is dat iedere zaterdagochtend na afspraak. Mensen sturen hun vragen door en dan zoeken de bibmedewerkers een digihelper die vrij is op dat moment. 

Je staat er dus niet alleen voor? 

Neen, hoor. In het LDC De Patria helpt ook Gerda. In de bib zijn dat Lennert, Ward, Kenny en ikzelf. Dat betekent dat je ook op de kennis van de anderen beroep kan doen als je zelf iets niet meteen vindt. En er is ook een platform waar digihelpers ervaringen en kennis delen. Dat maakt het een stuk makkelijker. En we kunnen ook intekenen op vormingen en zo zelf bijleren. 

Welke vragen krijg je vooral? 

In de bib zijn de vragen vaak technischer. Het installeren en leren werken met ItsMe bijvoorbeeld, is daar een vaak gestelde vraag. Bij de aankoop van een nieuwe telefoon of een wijziging van telefoonnummer kan dat wel eens problemen geven. Het zijn dus lang niet altijd oudere mensen die met vragen komen. In het LDC De Patria komen er bijvoorbeeld vaker vragen over het overzetten van foto’s van een gsm naar een pc. Of vragen over het verschil tussen wifi en 4G. Je ziet ook dat mensen heel erg bang zijn om dingen aan te klikken. De meeste mensen zijn heel bang van phishing en willen vooral hun geld niet kwijtraken op die manier. En dan is er nog het sociale aspect. Vaak komen mensen ook voor de babbel. Die zit in onze service inbegrepen (lacht). 

Bedankt Griet en alle digihelpers voor jullie inzet! 

Jullie hulp maakt een groot verschil voor velen. Dankzij jullie geduld en expertise kunnen mensen met vertrouwen de digitale wereld verkennen. Jullie tijd en toewijding worden enorm gewaardeerd!