We stellen jullie graag voor aan Katrien en Jean-Pierre. Om de twee weken kan je hen op vrijdagmiddag vinden in het Lokaal Dienstencentrum Den Tap in Ruiselede waar ze digitale vragen helpen oplossen. Digicoach Berthiel ging langs voor een kort interview.
Wie ben jij en hoe ben jij digihelper geworden?
Jean-Pierre: Ik ben Jean-Pierre Borremans, gepensioneerd en actieve vrijwilliger onder andere als hulp in de bar bij kaartingen en bij het uittekenen van de ontbijtwandelingen. Het was de centrumleidster opgevallen dat ik zo nu en dan eens mensen hielp met hun digitale vragen en ze heeft mij gevraagd of ik digihelper wou worden. Ik had vroeger ook al digihulp geboden aan mensen, zelfs bij mensen thuis, op vraag van de vroegere centrumleidster. Het was me dus niet onbekend.
Katrien: Ik ben Katrien Ally, sedert een drietal jaar gepensioneerd en vroeger actief als IT’er. Ik had ergens gelezen (via Facebook of in een boekje) dat er digihelpers werden gezochten in 'Den Tap'. Op een bepaald moment heb ik me voorgesteld aan Hanne, de centrumleidster.
Wat trok je over de streep?
Katrien: Ik wou dit doen omdat ik ervan overtuigd ben dat hier 100% nood aan is. Ik doe ook ander vrijwilligerswerk en hoor en zie hoeveel mensen moeite hebben met hun smartphones, tablets en computers. Ongeveer vijf maanden geleden ben ik gestart. Ik was de enige en eerste digihelper. Ik was dan ook superblij met de komst van mijn collega digihelper Jean-Pierre. Met twee kan je meer en het is ook veel leuker.
Hoe lang ben je al digihelper?
Jean-Pierre: Ik ben zo’n achttal weken geleden (her)begonnen als digihelper. Katrien was eerder al gestart en het was fijn om bij een fantastische collega aan te sluiten. Katrien en ikzelf vullen elkaar heel goed aan.
Wat zijn jullie ervaringen?
Katrien: Het is opvallend hoeveel mensen de stap nog niet durven zetten naar bijvoorbeeld de digitale banktoepassingen of er moeite mee hebben. Ik merk dat het voor veel mensen moeilijk is om die eerste stap te zetten, om te durven een vraag te stellen. Ik zou iedereen uitnodigen om geen schrik te hebben om binnen te stappen in 'Den Tap' en om je vragen voor te leggen aan de digihelpers. Iedereen is welkom!
Jean-Pierre: Tot nu toe zijn het alleen maar positieve ervaringen geweest. Ik heb nog niemand moeten teleurstellen.
Waar haal je voldoening uit?
Katrien: Ik help heel graag mensen. Als digihelper leer je nieuwe mensen kennen én krijg je voldoening als je een oplossing hebt kunnen bieden.
Jean-Pierre: Ik ben digihelper geworden omdat problemen oplossen een hobby is van mij. Ik vind het ook heel plezant als ik mensen kan helpen. Mensen gaan met een glimlach naar buiten en zelf blijf je ook up-to-date.
Wil je nog iets meegeven aan de lezer?
Jean-Pierre: Ja hoor! Ik zou de mensen echt willen aanmoedigen om meer te durven en om zelf al eens te zoeken naar een oplossing. Dit kan bijvoorbeeld door je vraag via Google in te geven. Je zult er vaak al een begin van de oplossing vinden. En aarzel vooral niet om langs te komen bij de gratis digihulp. We zien u graag komen!
Katrien: Geen schrik hebben en durven vragen stellen. Ikzelf ben bijvoorbeeld heel blij dat ik leren werken heb met de parkeerapp 4411. Ik zou deze app niet meer kunnen missen.
Bedankt voor jullie inzet en het fijne gesprek, Jean-Pierre en Katrien!