Start digiscans in Midwest

Tijdens een huisbezoek bekijkt de digiscanner de woning op digitaal vlak: Welk(e) toestel(len) worden gebruikt en werken deze nog goed? Is er toegang tot het internet? Is het tarief passend volgens het verbruik en de noden van de bewoners?

De digitale vaardigheden worden bevraagd en er wordt stilgestaan bij digitale drempels. Er is de mogelijkheid om hulp te bieden bij kleine digihulp-vragen.  

Aan de hand van deze digiscan wordt een analyse gemaakt van de situatie en wordt een advies op maat opgesteld. In het verlengde van dat advies wordt er actief gezocht naar geschikte digitale opleidingen of provider(s) die het beste bij het profiel van de klant aansluiten. Naar analogie met de energiescan, wordt een gratis digitaal hulpmiddel aangeboden. De aangemelde persoon mag hiervoor kiezen tussen een powerbank, koptelefoon, sd-kaart, kaartlezer of een laadkabel. 

Hulpverleners van het welzijnshuis en van CAW kunnen aanmelden voor een digiscan, op basis van deze aanmeldingscriteria: 

  • Gebrek aan digitale vaardigheden vertonen of aangeven 
  • Financieel kwetsbaar zijn (geen budget voor de aankoop van een toestel, of in budgetbeheer zijn) 
  • Aangeven dat er op het thuisadres zaken op digitaal vlak niet duidelijk zijn (printer, smart-TV, internetverbinding) 

Als er 2 van de 3 van deze zaken aanwezig zijn, dan is een digiscan aangewezen. 

Mensen met louter digitale vragen of nood aan ondersteuning mogen zoals steeds worden doorverwezen naar de digihulp. 

Vragen over aanmelding of het verloop van een digiscan? Mail naar digibanken@midwest.be of één van de contactpersonen.